Medve Matek Élménynap Budapest
2019. március 2., szombatTelt ház!
Helyszín, megközelítés
A budapesti Élménynap helyszíne a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem E és H épülete lesz.
A helyszín megközelíthető bármely budapesti vasúti pályaudvar vagy nagyobb távolsági autóbuszállomás felől a metróhálózattal utazva. A 4-es metróról a Szent Gellért téren kell leszállni, majd egy kb. 10 perces sétával elérhető az épület.
A Nyugati pályaudvarról metró helyett a 4-es vagy 6-os villamosokat ajánljuk, erről a Petőfi híd - budai hídfő megállónál kell leszállni.
Autóval vagy különbusszal történő érkezés esetén az Egry József utcában lévő parkolókat javasoljuk használni.Kiknek szól az élménynap?
Az élménynapon 5-12. évfolyamos diákok, általános- és középiskolai tanárok, tanárszakos egyetemi hallgatók és érdeklődő szülők is részt vehetnek. A rendezvény minden résztvevő számára ingyenes.
A részletes kiírás és a meghívott vendégeink nevei folyamatosan kerülnek fel honlapunkra.
A részletes kiírás és a meghívott vendégeink nevei folyamatosan kerülnek fel honlapunkra.
Programok
Előadások
Az élménynap 10 órakor a megnyitóval veszi kezdetét, majd minden résztvevőnek szóló előadásokkal folytatódik a BME egyik nagy előadó termében. Bemutatkozik A Matematika Összeköt Egyesület, emellett meghívott vendégeink rövid előadásait is meghallgathatják. Ezek az előadások (részben az időkorlát miatt) nem szakmai jellegűek, inkább érdekes tapasztalatok és élmények átadásán van a hangsúly úgy, hogy azokat korosztályra való tekintet nélkül mindenki élvezze.
Élménylabirintus
Délutáni játékos program a diákok számára, mely az előadások után következik. A diákokat 3 fős csapatokra osztjuk. Miután a csapatok megtalálták társaikat egy játékos feladat közepette, elindulhatnak az állomások közt a pecséteket begyűjteni. A feladatok érdekes matematikai problémák, logikai feladványok és rejtvények sokasága. A helyes megoldások utáni pecsétek bekerülnek az utazók útlevelébe, ami a labirintusból való sikeres kijutást jelenti. Érdemes figyelni és gondolkodni, ugyanis a csapatok (természetesen korosztályok szerint elkülönítve) egymással versenyeznek: a gyors észjárás és az ügyesség döntő lehet!
Kerekasztal-beszélgetés
Délutáni program a pedagógusok és szülők számára. A beszélgetés során csoportokban a matematikaoktatás köré szerveződő témákat vitatunk meg. Az eszmecsere során a játékos matematikaoktatás aktualitása mellett speciális témákat is feldolgozunk. A workshop megfelelő alkalom tapasztalatok cseréjére, megosztására, új ötletek szerzésére.
A beszélgetés több meghívott vendégünk részvételével, moderált keretek közt zajlik. Minden résztvevő hozzászólhat.
A beszélgetés több meghívott vendégünk részvételével, moderált keretek közt zajlik. Minden résztvevő hozzászólhat.
Délelőtti foglalkozások
Az előadások után a kötetlenebb programok széles skáláját kínáljuk: minden résztvevő megismerkedhet egyesületünk programjaival, és "kicsiben" ki is próbálhatja azokat. Közös játékok, vetélkedők, és választható kiscsoportos matematikai foglalkozások lesznek terítéken: meghívott előadóink készülnek érdekes témákkal a szakterületükről, valamint többek között a "VágóPesta", az "Etesd meg a Medvét!" és egyéb, matektáborokban már bizonyított élvezetes program kerül terítékre.
Kiállítás, állandó standok
Az élménynap teljes ideje alatt több stand is üzemel a helyszínen, ahol a résztvevők érdekes logikai játékokat (pl. tantrix) próbálhatnak ki, matematikai alakzatokat hajtogathatnak az origami és geometria standokon, illetve megismerhetik egyesületünket, és beszélgethetnek a szervezői csapat tagjaival. Ezen kívül a helyszínt különleges köntösbe öltöztetjük: leírások, poszterek, képek láthatók a Medve Matek programról.
A 2019. március 2-i Élménynap időbeosztása
09:00-10:00 Érkezés a helyszínre, regisztráció
10:00-11:00 Plenáris előadás
11:00-11:30 Szünet
11:30-13:30 Foglalkozások
13:30-14:30 Ebéd (szendvicset biztosítunk a résztvevőknek)
14:30-16:30 Élménylabirintus, Kerekasztal-beszélgetések
16:30-17:00 Rendezvény zárása
10:00-11:00 Plenáris előadás
11:00-11:30 Szünet
11:30-13:30 Foglalkozások
13:30-14:30 Ebéd (szendvicset biztosítunk a résztvevőknek)
14:30-16:30 Élménylabirintus, Kerekasztal-beszélgetések
16:30-17:00 Rendezvény zárása
A tanári kerekasztal-beszélgetések témái
Pontok, szintek, batkák
A gamification, avagy játékosítás (a játékok elemeinek használata valamilyen nem játékos környezetben) egyik alkalmazási területe egy alternatív értékelési rendszer, amelyben a diákok jegyek helyett pontokat gyűjtenek, és az a céljuk, hogy a témakör végére minél magasabb szintet érjenek el. Kevesebb stressz, reálisabb, a tehetség helyett a befektetett munkát tükröző értékelés, nagyobb szabadság és egyéni tanulási utak - ezek a módszer legnagyobb ígéretei.
Vendégünk, Barbarics Márta évek óta alkalmazza a játékosítást a gyakorlatban, és szívügye a hazai tanárok között minél ismertebbé és népszerűbbé tenni azt. Várunk a beszélgetésre mindenkit, akinek vannak kérdései vagy megosztandó gondolatai a témával kapcsolatban.
Interjú a játékosításról Barbarics Mártával:
Miért félelmetes a matekóra?
Noha sokunk közös élménye, hogy a matek gyönyörű, élvezetes és felszabadító, mégis sokszor tapasztaljuk, hogy diákjaink egyáltalán nem így élik meg ezt. Vendégünk, dr. Bernáth László, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának oktatója arra a kérdésre keresi a válaszokat, mi az oka az úgynevezett matematikai szorongás kialakulásának, és milyen pedagógiai gyakorlatok segíthetnek a szorongás enyhítésében.
Az egyik töréspont, ahol sok gyereket elveszítünk, ötödik-hatodik osztály környékére tehető. Éppen ezért, a beszélgetés másik pólusaként olyan tanárokat hívtunk, akiknek van tapasztalatuk alsós matematikaoktatással kapcsolatban. Az ő konkrét ötleteiket, módszereiket elsősorban az ötödikesekkel foglalkozó kollégák hasznosíthatják, de szemléletük akár gimnáziumi tanárok számára is tanulságos lehet.
Élménynapunk vendégei voltak
Bernáth László
Pszichológus, egyetemi docens, az ELTE PPK Pszichológiai Intézet oktatója 1982 óta. Kutatási témái közé tartozik a vizuális keresés és érzelem, a tanulási stílusok valamint a matematikai szorongás. Kiemelten fontosnak tartja, hogy megtaláljuk az okát a matematikai tanulási nehézségeknek és beszéljünk arról, mit tehetünk tanárként és szülőként annak érdekében, hogy ne legyen mumus a matek.
Barbarics Márta
Középiskolai matematika tanár, aki már egyetemi évei alatt rátalált a gamifikációra (játékosításra) és azóta is alkalmazza diákjai oktatásában. Nála nem 5-ösöket és 1-eseket szereznek a gyerekek, hanem pontokat, amiket aztán az általuk választott jutalmakra válthatnak be, legyen ez egy házi feladat határidejének kitolása, segítségkártya a dolgozatnál vagy egy gombóc fagyi.
Szeszlér Dávid
Matematikatanárként végzett az ELTÉ-n, majd doktorált alkalmazott matematikából, jelenleg a BME Számítástudományi és Információelméleti Tanszékének oktatója. Az Élménynapon arról fog nekünk mesélni, miért is van szükség a matekra a mindent azonnal megoldó számítógépek világában.
Lénárt István
Matematikatanár, az ELTE oktatója. A gömbi geometria oktatásának nemzetközi hírű kutatója, nevéhez fűzödik a Lénárt-gömb nevű világhírű oktatási segédeszköz megalkotása, valamint a Sík és gömb című, összehasonlító geometriai kísérleteket bemutató könyv.
Szendefi József
Okleveles vegyészmérnök, origamiművész, aki az alkotások elkészítésének hogyanját és mikéntjét szívesen osztja meg, valamint a kézügyesség fejlesztése és az esztétikai élmények mellett alapismereteket is átad a résztvevőknek a térgeometria területéről. Az ELTE Matematikai Múzeumában jelenleg is látható néhány alkotása.
Márki-Zay János
Matematika-fizika tanár, aki pofonegyszerű és szellemes kísérleti modelljeivel teszi könnyen érthetővé a különféle fizikai törvényeket. Szívószálas modelljeivel látványosan mutatja be a geometriai formákat, s ezzel a diákok figyelmét is könnyen kivívja.
Garamvölgyi Noémi
Tanítónő, akinek 32 éve a következő a mottója: "A matematika a barátod, ha jól ismered, mindenben segít Neked!" Azért dolgozik, hogy minél több tanítványa érezze, megtapasztalja ezt az igazságot az élet minden területén.