Medve Matek Élménynap Budapest

2019. március 2., szombat

Helyszín, megközelítés

A budapesti Élménynap helyszíne a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem E és H épülete lesz.
A helyszín megközelíthető bármely budapesti vasúti pályaudvar vagy nagyobb távolsági autóbuszállomás felől a metróhálózattal utazva. A 4-es metróról a Szent Gellért téren kell leszállni, majd egy kb. 10 perces sétával elérhető az épület.
A Nyugati pályaudvarról metró helyett a 4-es vagy 6-os villamosokat ajánljuk, erről a Petőfi híd - budai hídfő megállónál kell leszállni.
Autóval vagy különbusszal történő érkezés esetén az Egry József utcában lévő parkolókat javasoljuk használni.

Kiknek szól az élménynap?

Az élménynapon 5-12. évfolyamos diákok, általános- és középiskolai tanárok, tanárszakos egyetemi hallgatók és érdeklődő szülők is részt vehetnek. A rendezvény minden résztvevő számára ingyenes.

A részletes kiírás és a meghívott vendégeink nevei folyamatosan kerülnek fel honlapunkra.

Programok

Előadások

Az élménynap 10 órakor a megnyitóval veszi kezdetét, majd minden résztvevőnek szóló előadásokkal folytatódik a BME egyik nagy előadó termében. Bemutatkozik A Matematika Összeköt Egyesület, emellett meghívott vendégeink rövid előadásait is meghallgathatják. Ezek az előadások (részben az időkorlát miatt) nem szakmai jellegűek, inkább érdekes tapasztalatok és élmények átadásán van a hangsúly úgy, hogy azokat korosztályra való tekintet nélkül mindenki élvezze.

Élménylabirintus

Délutáni játékos program a diákok számára, mely az előadások után következik. A diákokat 3 fős csapatokra osztjuk. Miután a csapatok megtalálták társaikat egy játékos feladat közepette, elindulhatnak az állomások közt a pecséteket begyűjteni. A feladatok érdekes matematikai problémák, logikai feladványok és rejtvények sokasága. A helyes megoldások utáni pecsétek bekerülnek az utazók útlevelébe, ami a labirintusból való sikeres kijutást jelenti. Érdemes figyelni és gondolkodni, ugyanis a csapatok (természetesen korosztályok szerint elkülönítve) egymással versenyeznek: a gyors észjárás és az ügyesség döntő lehet!

Kerekasztal-beszélgetés

Délutáni program a pedagógusok és szülők számára. A beszélgetés során csoportokban a matematikaoktatás köré szerveződő témákat vitatunk meg. Az eszmecsere során a játékos matematikaoktatás aktualitása mellett speciális témákat is feldolgozunk. A workshop megfelelő alkalom tapasztalatok cseréjére, megosztására, új ötletek szerzésére.
A beszélgetés több meghívott vendégünk részvételével, moderált keretek közt zajlik. Minden résztvevő hozzászólhat.

Délelőtti foglalkozások

Az előadások után a kötetlenebb programok széles skáláját kínáljuk: minden résztvevő megismerkedhet egyesületünk programjaival, és "kicsiben" ki is próbálhatja azokat. Közös játékok, vetélkedők, és választható kiscsoportos matematikai foglalkozások lesznek terítéken: meghívott előadóink készülnek érdekes témákkal a szakterületükről, valamint többek között a "VágóPesta", az "Etesd meg a Medvét!" és egyéb, matektáborokban már bizonyított élvezetes program kerül terítékre.

Kiállítás, állandó standok

Az élménynap teljes ideje alatt több stand is üzemel a helyszínen, ahol a résztvevők érdekes logikai játékokat (pl. tantrix) próbálhatnak ki, matematikai alakzatokat hajtogathatnak az origami és geometria standokon, illetve megismerhetik egyesületünket, és beszélgethetnek a szervezői csapat tagjaival. Ezen kívül a helyszínt különleges köntösbe öltöztetjük: leírások, poszterek, képek láthatók a Medve Matek programról.

A 2019. március 2-i Élménynap tervezett időbeosztása

09:00-10:00 Érkezés a helyszínre, regisztráció
10:00-11:00 Plenáris előadás
11:00-11:30 Szünet
11:30-13:30 Foglalkozások
13:30-14:30 Ebéd (szendvicset biztosítunk a résztvevőknek)
14:30-16:30 Élménylabirintus, Kerekasztal-beszélgetések
16:30-17:00 Rendezvény zárása

A tanári kerekasztal-beszélgetések témái

Pontok, szintek, batkák

A gamification, avagy játékosítás (a játékok elemeinek használata valamilyen nem játékos környezetben) egyik alkalmazási területe egy alternatív értékelési rendszer, amelyben a diákok jegyek helyett pontokat gyűjtenek, és az a céljuk, hogy a témakör végére minél magasabb szintet érjenek el. Kevesebb stressz, reálisabb, a tehetség helyett a befektetett munkát tükröző értékelés, nagyobb szabadság és egyéni tanulási utak - ezek a módszer legnagyobb ígéretei. 
Vendégünk, Barbarics Márta évek óta alkalmazza a játékosítást a gyakorlatban, és szívügye a hazai tanárok között minél ismertebbé és népszerűbbé tenni azt. Várunk a beszélgetésre mindenkit, akinek vannak kérdései vagy megosztandó gondolatai a témával kapcsolatban.
Interjú a játékosításról Barbarics Mártával: 

Miért félelmetes a matekóra?

Noha sokunk közös élménye, hogy a matek gyönyörű, élvezetes és felszabadító, mégis sokszor tapasztaljuk, hogy diákjaink egyáltalán nem így élik meg ezt. Vendégünk, dr. Bernáth László, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának oktatója arra a kérdésre keresi a válaszokat, mi az oka az úgynevezett matematikai szorongás kialakulásának, és milyen pedagógiai gyakorlatok segíthetnek a szorongás enyhítésében
Az egyik töréspont, ahol sok gyereket elveszítünk, ötödik-hatodik osztály környékére tehető. Éppen ezért, a beszélgetés másik pólusaként olyan tanárokat hívtunk, akiknek van tapasztalatuk alsós matematikaoktatással kapcsolatban. Az ő konkrét ötleteiket, módszereiket elsősorban az ötödikesekkel foglalkozó kollégák hasznosíthatják, de szemléletük akár gimnáziumi tanárok számára is tanulságos lehet.

Élménynapunk vendégei lesznek

A lista a visszajelzések alapján folyamatosan frissül.

bernath_laszlo_final.png

Bernáth László

Pszichológus, egyetemi docens, az ELTE PPK Pszichológiai Intézet oktatója 1982 óta. Kutatási témái közé tartozik a vizuális keresés és érzelem, a tanulási stílusok valamint a matematikai szorongás. Kiemelten fontosnak tartja, hogy megtaláljuk az okát a matematikai tanulási nehézségeknek és beszéljünk arról, mit tehetünk tanárként és szülőként annak érdekében, hogy ne legyen mumus a matek.
barbarics_marta_final.png

Barbarics Márta

Középiskolai matematika tanár, aki már egyetemi évei alatt rátalált a gamifikációra (játékosításra) és azóta is alkalmazza diákjai oktatásában. Nála nem 5-ösöket és 1-eseket szereznek a gyerekek, hanem pontokat, amiket aztán az általuk választott jutalmakra válthatnak be, legyen ez egy házi feladat határidejének kitolása, segítségkártya a dolgozatnál vagy egy gombóc fagyi.
szeszler_david.png

Szeszlér Dávid

Matematikatanárként végzett az ELTÉ-n, majd doktorált alkalmazott matematikából, jelenleg a BME Számítástudományi és Információelméleti Tanszékének oktatója. Az Élménynapon arról fog nekünk mesélni, miért is van szükség a matekra a mindent azonnal megoldó számítógépek világában.
lenart_istvan.JPG

Lénárt István

Matematikatanár, az ELTE oktatója. A gömbi geometria oktatásának nemzetközi hírű kutatója, nevéhez fűzödik a Lénárt-gömb nevű világhírű oktatási segédeszköz megalkotása, valamint a Sík és gömb című, összehasonlító geometriai kísérleteket bemutató könyv.
Szendefi_Jozsef_final.png

Szendefi József

Okleveles vegyészmérnök, origamiművész, aki az alkotások elkészítésének hogyanját és mikéntjét szívesen osztja meg, valamint a kézügyesség fejlesztése és az esztétikai élmények mellett alapismereteket is átad a résztvevőknek a térgeometria területéről. Az ELTE Matematikai Múzeumában jelenleg is látható néhány alkotása.
marki_zay_janos.jpg

Márki-Zay János

Matematika-fizika tanár, aki pofonegyszerű és szellemes kísérleti modelljeivel teszi könnyen érthetővé a különféle fizikai törvényeket. Szívószálas modelljeivel látványosan mutatja be a geometriai formákat, s ezzel a diákok figyelmét is könnyen kivívja.

Azonnali jelentkezés

Az alábbi gombra kattintva lehet jelentkezni az ingyenes élménynapra.